Sök:

Sökresultat:

30906 Uppsatser om Vilka uppgifter fćr lämnas ut - Sida 1 av 2061

Matematik för alla : Öppna uppgifters potential för ett inkluderande arbete i matematik

I vÄrt examensarbete undersöker vi hur matematiklektioner ser ut med öppna uppgifter, vad matematiklÀrarna anser om öppna uppgifters potential för ett inkluderande klimat samt hur matematiklÀrarna arbetar med öppna uppgifter utifrÄn mÄl och syfte, planering och genomförande. Metoderna vi anvÀnder oss av Àr observationer av tre matematiklektioner med öppna uppgifter samt intervjuer med de tre matematiklÀrarna.Enligt matematiklÀrarna Àr alla elever med nÀr de har öppna uppgifter i matematiken, men under observationerna och intervjuerna framkommer det att tvÄ av lÀrarna anser att elever med för fÄ förkunskaper inte kan vara med. En lÀrare menar ocksÄ att elever som behöver struktur hellre vill arbeta i en bok, istÀllet för att vara med vid öppna uppgifter. Vi anser, att öppna uppgifter inkluderar fler Àn vad traditionell matematikundervisning gör. Eleverna arbetar aktivt med öppna uppgifter vilket kan medföra att ljudnivÄn höjs.MatematiklÀrarna planerar för att alla elever ska kunna vara med.

Vilka kunskaper behöver lÀrare för att arbeta med öppna uppgifter i matematik? : En undersökning av ett utvecklingsarbete för lÀrare, med fokus pÄ öppna uppgifter.

Öppna uppgifter kan generera flera lösningar och lĂ„ter Ă€ven eleverna utveckla sin problemlösningsförmĂ„ga. Syftet med undersökningen har varit att ta del av erfarenheter som lĂ€rare gjort genom att delta i ÄlMa, ett fortbildningsprojekt med fokus pĂ„ öppna uppgifter. Undersökningens frĂ„gestĂ€llning Ă€r: Vad behöver lĂ€rare kunna för att arbeta med öppna uppgifter och hur har lĂ€rarna utvecklats genom att delta i projektet? Undersökningen har bestĂ„tt av intervjuer dĂ€r sex lĂ€rare som deltagit i projektet, beskriver sitt arbete med öppna uppgifter. För att arbeta med öppna uppgifter anser lĂ€rarna att de behöver kunskaper som flexibilitet, att lĂ€raren lĂ„ter eleverna diskutera, att lĂ€raren vĂ„gar slĂ€ppa kontrollen, samt att lĂ€raren har matematisk kunskap.

Gymnasieelevers svÄrigheter vid arbete med matematiska textuppgifter

Undervisningen i matematik i gymnasieskolan domineras av att eleverna fÄr arbeta med de uppgifter som ingÄr i ett visst lÀromedel. Dessa uppgifter Àr ofta av rutinkaraktÀr dÀr lösningsprocessen inte ses lika viktig som om svaret Àr korrekt eller inte. Min erfarenhet Àr att elever fÄr svÄrigheter nÀr de skall lösa matematiska textuppgifter, d.v.s. uppgifter som inte Àr av den rutinkaraktÀr som de uppgifter lÀromedlet domineras av. Syftet med min studie Àr dÀrför att undersöka vilka svÄrigheter gymnasieelever har vid arbetet med matematiska textuppgifter.

NÀsta uppdrag obemannat? : en undersökning av UAV:ers uppgifter vid vÀpnat angrepp mot Sverige

Denna uppsats avser lÀmna ett bidrag till ökad spÄrbarhet mellan den svenska UAV-utvecklingen och Försvarsmaktsidé 2020. Detta görs genom att undersöka vilka uppgifter UAV:er kan komma att lösa vid ett vÀpnat angrepp pÄ Sverige..

Är ett problem verkligen ett problem? : En lĂ€romedelsanalys om problemlösning för Ă„rskurserna 1-3

Att arbeta med problemlösning i matematikundervisningen Àr ett vanligt inslag i svenska lÄgstadieelevers vardag. Tidigare forskning pÄ omrÄdet har visat att den matematiska utvecklingen gynnas genom bra problemlösningsuppgifter och att dessa uppgifter snabbare kan föra eleven framÄt i sitt lÀrande. En stor del av den svenska matematikundervisningen utgÄr frÄn lÀroböcker och frÄn de problemlösningsuppgifter som finns i dem, vilket enligt mÄnga forskare anses som problematiskt. De flesta studier som behandlat omrÄdet inom framför allt det svenska forskningsfÀltet har gjorts pÄ uppgifter som riktar sig till skolans högre Ärskurser. Genom en lÀromedelsanalys pÄ tvÄ lÀroboksserier för Ärskurserna 1-3, har vi i denna uppsats granskat de problemlösningsavsnitt och uppgifter som finns i dessa böcker.

Matematiska kompetenser i lÀrargjorda prov pÄ gymnasiet

I detta arbete undersöks vilka kompetenser som testas i lÀrargjorda matematikprov i gymnasieskolan. Studien Àr gjord inom Matematik A, eftersom den nya kursplanen kom ut sommaren 2011 och de flesta lÀrarna har inte hunnit göra nÄgot prov inom Matematik 1 som den nya kursen heter. De kompetenser som anvÀnds i denna studie Àr beskrivna av Palm, Bergqvist, Eriksson, Hellström och HÀggström (2004). Studien Àr helt byggd pÄ analys av proven frÄn kompetenserna, vilket betyder att inga intervjuer, enkÀter eller annat har gjorts. Först löstes alla uppgifter för att fÄ en förstÄelse i vad uppgifterna testar.

Kreativitet : En studie av matematikuppgifterna i PISA 2003

Forskning har visat att uppgifter i prov inverkar pÄ vad elever lÀr sig genom deras förvÀntningar pÄ vad testet ska innehÄlla (Virta, 2004). Boesen (2006b) konstaterar att uppgifter i nationella prov pÄverkar lÀrares undervisning vilket indirekt ocksÄ bör inverka pÄ vad elever lÀr sig. Lithner (2008) menar att det finns risk att en elev som anvÀnder ett imitativt resonemang i alltför hög grad vid lösning av matematikuppgifter fÄr sÀmre matematikkunskaper. Genom att som lÀrare förse eleven med uppgifter som krÀver ett kreativt resonemang, i vilka det inte Àr möjligt för eleven att anvÀnda ett imitativt resonemang, bör en sÄdan utveckling hindras. Syftet med detta examensarbete Àr att med ett klassificeringsverktyg tidigare anvÀnt av bland andra Boesen, Lithner och Palm (2005) och Bergqvist (2007) undersöka alla 85 matematikuppgifter i PISA 2003 med avseende pÄ vilken grad av matematiskt kreativt resonemang som krÀvs för att lösa dem.

Division i Är fem : med fokus pÄ benÀmnda uppgifter

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka och jÀmföra vilka strategier eleverna anvÀnder sig av, vid benÀmnda uppgifter i division i Är fem. Detta tillvÀgagÄngssÀtt var för att vi ville fÄ reda pÄ elevernas olika strategier samt hur de tolkar och förstÄr problemet. För att uppnÄ syftet har vi tagit vÄr utgÄngspunkt i följande frÄgestÀllningar; hur utför eleverna den matematiska operationen? Hur tolkar och förstÄr eleverna problemet? VÄr undersökning utgÄr sÄvÀl frÄn en kvantitativ, som frÄn en kvalitativ ansats. Den kvantitativa ansatsen i vÄr undersökning var förstudien, dÀr fick eleverna lösa uppgifter i algoritmer gentemot problemlösning, detta lÄg till grund för huvudstudien som var av kvalitativ ansats.

"6 kÀnda författare, vad skrev de?" : En studie av prov och uppgifter för litteraturmomentet inom kursen Svenska B pÄ gymnasiet.

I den hÀr examensuppsatsen genomförs en undersökning av de prov och uppgifter som elever, inom de teoretiska programmen, gör under kursen Svenska B pÄ gymnasiet. Undersökningen syftar till att ge en bild av hur kognitiva förmÄgor tar plats vid betygsgrundande bedömningen, vilken typ av skriftliga uppgifter som förekommer samt Àven hur uppgifterna Àr formulerade. Studiens resultat visar att, Àven om alla kognitiva förmÄgor bedöms, Àr faktakunskap den kognitiva förmÄga som frÀmst mÀts i de undersökta proven och uppgifterna..

Flygtaktiskt Kommando i förÀndring - en analys av uppgifter och förslag till organisationsstruktur

A1160Problem: Studien behandlar omorganisationen av Flygvapnets taktiska kommando (FTK) utifrÄn uppgiftsperspektivet och Àr avsedd att besvara frÄgorna Vad stÀller uppgifterna för krav pÄ organisationsstrukturen? Vilken typ av organisationsstruktur Àr lÀmplig för FTK?Syfte: Denna studie syftar till att analysera och beskriva FTK:s uppgifter och organisationsstruktur samt föreslÄ en lÀmplig organisationsstruktur för FTK. Detta görs mot bakgrund av utvald litteratur om organisationsstruktur inom fÀltet organisationsteori.Teori och modell: FTK:s uppgifter har analyserats med utgÄngspunkt i de utformningsparametrar och situationsvariabler som Mintzberg introducerat för att vÀlja organisationsstruktur. Dessa har sedan analyserats mot följande tre utvalda organisationsstrukturer: professionell byrÄkrati, processorienterad organisation med team-baserad struktur och projektorganisation.Metod: Kvalitativ studie, respondentintervjuerResultat: FTK:s uppgifter befanns ha en grundlÀggande bas som omfattar ledning av luftstridskrafter, men inom ramen för detta finns ocksÄ stora skillnader mellan de uppgifter som löses. En kombination av de studerade organisationsstrukturerna föreslÄs vara lÀmplig för FTK.

LÀrarens tydliga mÄl : För vems skull genomför elever uppgifter i skolan?

SammandragDen hÀr uppsatsen bygger pÄ en enkÀtundersökning och intervjuer för att försöka ta reda pÄ vad elever har för mÄl nÀr de genomför uppgifter i skolan. För vems skull genomför de uppgifter, för sin egen eller för att behaga lÀraren? Det jag kom fram till Àr att det varierar vÀldigt mycket. MÄnga elever jagar betyg och dÄ framför allt för sin egen skull, medan andra jobbar enligt parollen minsta möjliga jobb för att behaga lÀraren och eventuellt fÄ ett godkÀnt betyg med minimal arbetsinsats. VÀldigt mÄnga elever har ocksÄ ganska smÄ förvÀntningar inför en uppgift i skolan.

Tillsammans klarar vi mer : En aktionsforskningsstudie kring hur elever samarbetar i en utomhusmiljö

Syftet med vÄr aktionsforskningsstudie Àr att se vilka möjligheter till samarbete matematiska uppgifter kan erbjuda i en utomhusmiljö. Detta gjorde vi genom att konstruera matematiska uppgifter som eleverna fick lösa pÄ skolgÄrden. Tidigare forskning tar upp positiva aspekter med att lÄta elever lösa matematiska uppgifter utomhus dÀr de ser matematiken i ett konkret sammanhang. Forskning poÀngterar Àven betydelsen av att lÀra sig tillsammans med andra genom att fÄ förklara sina tankar. Empiri samlades in genom observation och loggboksskrivande som sedan analyserades.

RÄdgivningsstöd, kunskapsstöd eller avlastningsstöd? : En studie om avdelningschefers behov av HR-stöd

Studien Àr skriven pÄ uppdrag av den studerade organisationen och Àr en del i det förbÀttringsarbete som organisationens HR-funktion genomför. Uppdraget har syftat till att undersöka avdelningschefers uppfattning gÀllande behovet av HR-stöd i deras arbete. Syftet specificeras utifrÄn studiens tre forskningsfrÄgor; (1) Vilka HR-uppgifter ansvarar avdelningscheferna över i deras arbete? (2) Inom vilka HR-uppgifter anser sig avdelningscheferna ha behov av stöd? (3) Hur kan behovet av stöd bemötas enligt avdelningscheferna? Vi har genomfört 10 semistrukturerade intervjuer med organisationens avdelningschefer. Resultatet av vÄr studie har visat att av de sex HR-uppgifter som avdelningschefer utför önskas stöd i fyra av dessa.

Stridsfordon 9040, en krigsmaskin i en internationell kontext

Den svenska Försvarsmakten har under en smÀrtsam process genomgÄtt en reform frÄn det gamla invasionsförsvaret till det nya insatsförsvaret. Det har i sin tur pÄverkat var och nÀr uppgifter skall lösas, den mentala förberedelsen syftar inte lÀngre till att enbart försvara rikets grÀnser. Svenskatrupper finns idag pÄ ett flertal platser vÀrlden men jag vill belysa insatsen i Afghanistan. Den svensk/finska kontingenten har förstÀrkts med Stridsfordon 9040, ett system konstruerat för ett subarktiskt klimat. Denna uppsats vill bidra med en uppfattning om Stridsfordon 90 Àr lÀmpad att lösa uppgifter i Afghanistan och i förlÀngningen ge ett underlag för en diskussion om det Àr rÀtt att systemet finns i insatsomrÄdet.

Variationsrika uppgifter med syfte att utveckla matematiska förmÄgor : En analys av komplexa tal inom gymnasiekursen Matematik 4

Det finns ett behov av att kombinera förmÄgor och variation i undervisningen i högre kurser pÄ gymnasiet dÄ det uppfattas som att kurserna blir mer abstrakta, ensidiga och lÀroboksbundna. Syftet Àr att höja elevernas mÄluppfyllelse. Genom litteraturstudie av matematisk förmÄga och variationsteori tillverkas eller vÀljs ut exempeluppgifter som sedan analyseras pÄ vilket sÀtt de kan variera. Det visar sig att begreppsförmÄgan varieras mest följt av problemlösningsförmÄgan och bÄda har ovanliga uppgifter som den mest varierbara uppgiftstypen. NÀr det gÀller verklighetsnÀra uppgifter Àr det viktigt att de Àr anpassade till elevernas förkunskaper för att erbjuda meningsfull variation..

1 NĂ€sta sida ->